Rozgraniczenie nieruchomości jest to postepowanie administracyjne prowadzone przez Wójta, Burmistrza bądź Prezydenta Miasta mające na celu ustalenie przebiegu granicy lub granic nieruchomości poprzez:
- określenie położenia punktów oraz linii granicznych
- utrwalenie tych punktów znakami granicznymi
- sporządzenie odpowiednich dokumentów.
Powyższe czynności rozgraniczające na gruncie wykonuje geodeta posiadający uprawnienia we właściwym zakresie, który został upoważniony przez organ prowadzący postępowanie.
Geodeta przeprowadzając czynności ustalenia granic w trakcie postępowania o rozgraniczenie bada wszelkie dostępne dokumenty stwierdzające stan prawny nieruchomości oraz określające położenie punktów granicznych i przebieg granic nieruchomości.
W przypadku gdy granice zostają ustalone na podstawie zebranych dowodów geodeta uprawniony wykonuje następujące czynności:
-wskazuje stronom przebieg granic
- stabilizuje punkty graniczne
- sporządza protokół graniczny
- wykonuje pomiar granic i elementów zagospodarowania istotnych dla określenie przebiegu w/w granic
W przypadku gdy brak jest dowodów na przebieg granic przyjmuje się zgodne oświadczenia stron, jednakże w razie powstania sporu geodeta nakłania strony do zawarcia ugody. Ugoda zawarta przed geodetą ma moc ugody sądowej.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości jeżeli właściciele nie zawarli ugody a ustalenie granic nastąpiło na podstawie zebranych dowodów.
Jeżeli rozgraniczenie nie było możliwe na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron, a do zawarcia ugody również nie doszło geodeta wykonuje tymczasowe utrwalenie granic wskazanych przez strony, określonych na podstawie dokumentów oraz przebiegających według ostatniego spokojnego stanu posiadania, a w razie braku możliwości jego określenia – zgodnie ze stanem istniejącym na gruncie a następnie sporządza stosowną dokumentację tj. protokół graniczny i opinie dotyczącą przebiegu granic. Organ prowadzący umarza postępowanie i przekazuje sprawę do rozpatrzenia sądowi.
W przypadku zakończenia czynności decyzją organu prowadzącego każda ze strona ma prawo na odwołania się od decyzji w terminie 14 dni od jej doręczenia.
USŁUGI GEODEZYJNE RAFAŁ MADEJ
ul. Marcinkowicka 58BA, 33-300 Nowy Sącz
e-mail: madej.geodezja@gmail.com
tel. +48 513 393 510
NIP: 734 335 77 22 REGON 527288450